Kwink

In onze school wordt er gewerkt met de methode Kwink, dit is een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Kwink stelt vijf belangrijke groepsfases centraal. Als de eerste drie fases, tot en met de herfstvakantie goed doorlopen worden, is er een basis gelegd voor een goed en fijn schooljaar. Wanneer de samenstelling in een groep veranderd, moet er weer opnieuw begonnen worden met de stormingfase.

Groepsfases Inhoud Periode
Forming
Oriëntatiefase
Elkaar leren kennen en het vormen van een groep. We geven elkaar de ruimte om de groep te leren kennen. Augustus - september

Storming
Machtsfase
Een stormachtige fase. Hierin ontdekt iedereen zijn/haar plek in de groep en zal hier soms voor moeten “knokken”. September - oktober

Norming
Normeringsfase
In deze fase kent iedereen zijn/haar plek, hier hoeft niet meer voor gestreden te worden. Het echte samenwerken kan nu beginnen. Augustus - oktober

Performing
Prestatiefase
In deze fase is de groep zo goed op elkaar afgestemd, dat ze als groep een probleem kunnen aanpakken en oplossen. Oktober - juni

Adjouring
Afscheidsfase
In deze fase wordt er afscheid genomen van de groep, de leerling of de leerkracht. Na de zomervakantie begint het proces opnieuw Juni - juli

Binnen elke fase wordt er in alle groepen gewerkt aan doelen die hier bij horen. Deze doelen zullen door de leerkrachten van de groep met u gedeeld worden.

In de mededelingen wordt elke keer vermeld waar we als school mee bezig zijn en de leerkracht vult dit aan met specifieke informatie.
Verder delen we met u de ouderbrief en de koelkastposter, zodat u er thuis ook met de kinderen over kunt praten en er naar kunt vragen.

Klik hier voor de koelkastposter.
Klik hier voor de ouderbrief.